שבת ד, חול המועד פסח תשע"ג

Posted on 26/03/2013 מאת

0


פרשת "שבת ד' חוה"מ פסח", י"ט בניסן תשע"ג,  29.03.2013

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1.מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 6 שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה   

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD        ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים" י

 מדרש "מאיר פנים"  פרשת "שבת ד' חוה"מ פסח"

שבת מיוחדת לנו הפעם, שבת חול המועד פסח. שתי שבתות בשנה, בחול המועד פסח וסוכות מקבלות קריאה מיוחדת בתורה מחוץ לרצף פרשיות התורה, ופרשת השבוע הבאה בתור ממתינה לאחר חול המועד.

את הדף שלנו הפעם נעמיד בסימן תרומתן המכרעת של הנשים לעם ישראל, ובעיקר להתרחשות הדרמטית של יציאת העם מעבדות לחירות.

בשנים האחרונות מתרחשת יצירה חשובה ועצומה, בעיקר באמצעות כתיבה של נשים, המספרות את סיפור יציאת מצרים וסדר פסח, מנקודת המוצא הנשית המדוכאת כל כך בזרם המרכזי של המדרש היהודי. השנה לקראת חג הפסח, יצאה לאור הגדה עם מדרש נשי חדש ברוח זאת בשם "והיא שעמדה". גם אנו נתרום לכך במקצת.

במדרשים שהבאנו הפעם ניתן לחגוג ביטוי נדיר של הכרה ומקוםלעוצמה והחוכמה הנשית.  המדרש התלמודי, הלוקה כמעט תמיד בהטיה לנרטיב גברי שוביניסטי, נותן כאן ביטוי נדיר למעשה חברתי פוליטי של נשים חזקות שבזכותן אנו מתקיימים ונגאלים.

vayigash

להדפסת המדרש וקבלת השבת על עמוד אחד: בקובץ וורד או פי.די.אף

נשים אורתודוקסיות מובילות כיום תהליך מרתק ומעורר תקווה גדולה להתחדשותה של האורתודוכסיה, הן בקרב הציבור הדתי לאומי והן בקרב הציבור החרדי. ביטויים שלעיתים נושאים אופי של מרי "אזרחי ומגדרי" כנגד ההדרה ההלכתית של האישה מהנהגת הציבור והקהילה. מהלך זה מאיץ כיום תהליכי שינוי ומודרנה בקרב הציבור האורתודוקסי לגווניו. אולי גם אנחנו ניגאל בסופו של דבר בזכות הנשים הצדיקות, החזקות והחכמות שבדורנו שמנהיגותן וקולן חשובים וחסרים כל כך במאבק על דמותנו התרבותית והחברתית.

 שבת שלום לכולנו - מדרש "מאיר פנים"  (מ.פ.)

==============================================================

.פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של הפרשה וההפטרה   

קריאה מיוחדת בתורה לשבת חוה"מ פסח לרומם את הנשים שבזכותן נגאלנו במצרים ויצאנו מעבדות לחירות. (בזכותן גם יש לנו סדר פסח וטקס קציר עומר ואריגה מופלאה ומורכבת של חיי קהילה)

שמות פרק ט"ו

(יג) וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ: (יד) וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֵת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ: (טו) וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת הָעִבְרִיֹּת אֲשֶׁר שֵׁם הָאַחַת שִׁפְרָה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פּוּעָה: (טז) וַיֹּאמֶר בְּיַלֶּדְכֶן אֶת הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם אִם בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה: (יז) וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים: (יח) וַיִּקְרָא מֶלֶךְ מִצְרַיִם לַמְיַלְּדֹת וַיֹּאמֶר לָהֶן מַדּוּעַ עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה וַתְּחַיֶּיןָ אֶת הַיְלָדִים: (יט) וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹת אֶל פַּרְעֹה כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת כִּי חָיוֹת הֵנָּה בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ: (כ) וַיֵּיטֶב אֱלֹהִים לַמְיַלְּדֹת וַיִּרֶב הָעָם וַיַּעַצְמוּ מְאֹד: (כא) וַיְהִי כִּי יָרְאוּ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וַיַּעַשׂ לָהֶם בָּתִּים: (כב) וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר ָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן:

======

דרשו:  בשכר   נשים  צדקניות שהיו באותו הדור – נגאלו  ישראל ממצרים…

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף יא ע"ב

 

…בפרק הראשון של ספר שמות, המתאר את שעבוד בני ישראל במצרים, אנו נוכחים לראות שאף דמות גברית אחת לא מתייצבת מול פרעה. העומדות מולו הן חמש נשים: שפרה ופועה המיילדות, יוכבד אם משה, אחותו של משה מרים, ובתו של פרעה. כל אחת בדרכה, מתנגדת להוראותיו הרצחניות של פרעה. חז"ל מסיקים מכך שהגברים במצרים, נכנעו לשעבוד והתייאשו. לעומתם, לא וויתרו והעזו להתנגד למלך מצרים, ולהיאבק ב"עוניינו, עמלנו ולחצינו. לכן מצהירים חז"ל: "בשכר נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו ישראל ממצרים"…. נעם ציון – מתוך הלילה הזה, הגדה ישראלית

===============

שנו: עמרם (אביו של משה)  גדול הדור היה,

כיון שראה שגזר פרעה הרשע:

 "כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו!!!"

אמר עמרם: לשוא אנו עמלים!

עמד וגירש את אשתו,

עמדו כולן וגירשו  את נשותיהן.

אמרה לו בתו (מרים אחות משה):

אבא, קשה גזירתך יותר משל פרעה,

שפרעה לא גזר אלא על הזכרים,

ואתה גזרת על הזכרים ועל הנקיבות!

פרעה לא גזר אלא  בעולם הזה,

ואתה בעולם הזה ולעולם הבא!

פרעה הרשע, ספק מתקיימת גזירתו ספק אינה מתקיימת,

אתה צדיק בודאי שגזירתך מתקיימת,

עמד עמרם והחזיר את אשתו,

עמדו כולם והחזירו את נשותיהן.

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף יב ע"א  

 =======================================

shabatry-logo

שבת שלום ומנוחה
About these ads