שֹׁפְטִים

Posted on 11/08/2018 של

0


פרשת "שֹׁפְטִים", דברים ט"ז 18 – כ"א 9,  ז' באלול תשע"ח, 17.08.2018

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1.מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 10 שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים" י

"פרשת "שֹׁפְטִים". הפרשה החמישית של ספר דברים.

שפע נושאים הנידונים השבוע בפרשה. כולם עומדים בסימן המצוות וההסדרים הקשורים למרחב החברתי והמדינתי. יש כאן אמירה חשובה ומרכזית המלמדת אותנו שהיותך יהודי כוללת מעבר למעגל הפרט, המשפחה והקהילה, גם את המרכיב של המשטר וההסדרים המדינתיים והממלכתיים. קביעה לא פשוטה לעם שעד לפני 67 שנה חי כ-2,000 שנה ללא מסגרת מדינית יהודית אלא נסמך על מלכותם וריבונותם של אחרים, וגם לפני כן בתקופת הבית הראשון והשני, פרקי הריבונות לא היו אלא הבלחות לשנים מעטות יחסית.

הנושאים העיקריים הנידונים בפרשה:

  • שופטים ושוטרים תיתן… – הסדרת מערכת המשפט והאכיפה.

  • דיני המלך – מרכיב שהוא רע הכרחי, לא חובה.

  • הסדרת 3 ערי מקלט להורגים בשגגה.

  • דיני המלחמה, שהם לצערנו הרב גם כיום חלק בלתי נפרד ובלתי נמנע מהחיים של הפרט והממלכה.

  • פרשת "עגלה ערופה" – מנגנון טקסי וחוקתי שבא למנוע נקמת דם במקרה של רצח לא מפוענח.

והפעם נתמקד וניגע בסוגיה פתולוגית כמעט בעם היהודי, קבלת עול הסמכות הפוליטית של המדינה ושל מערכת המשפט על ידי הפרטים והקבוצות בעם.

המלך הטבעי על פי גישת התורה הוא אלוהים. אין הוא זקוק למלכות בשר ודם. על פי גישת התורה,

vayigash

הוא זקוק לשופטים (ובימינו לרבנים) שייצרו פרשנות עדכנית של חוקיו, ולמערכת אכיפה בדמות שוטרים קהילתיים. יש כאן גרעין של אמירה נפלאה ואנרכיסטית: אנשים באופן טבעי מסוגלים מכוח עצמם וקהילתם, לשמור על חוק ומוסר התורה. במקרים החריגים יטפלו אנשי הקהילה – השופטים והשוטרים של (השבט) הקהילה. אין צורך במנגנון של מדינה. הבעיה היא שעד היום זה לא כל כך עובד בעולמנו. הרעיון של מלך-שליט בשר ודם שיוצר שלטון מרכזי על כל העם הוא רעה חולה, שמעניקה כוח מוגזם ומשחית למעטים. אנו נזקקים לרעה החולה הזאת בלית ברירה בלבד, כי בלעדיו, איש את רעהו חיים נבלע. לכן מצד אחד מדינת הלאום חיונית לנו לקיומנו, וחייבים אנו לעובדה, לקיימה ולשמור עליה מכל משמר, אך מהצד השני,  חייבים אנו לעמוד על המשמר ולהגביל ולרסן את הכוח המסוכן של השלטון המדינתי ביחס לאזרח, ולשמור היטב מהסכנה האורבת תמיד בפתח, שהלאומיות לא תהפוך ללאומנות, לדיקטטורה, ולפשיזם המקדשים את המדינה והעומדים בראשה, ולמענה מקריבים את האדם והאזרח. (די אקטואלי להוויית ימינו אלה. האמנם?).

הרעיון הציוני ממוקד בהגשמת הזהות היהודית בלאומיות ובמדינה דמוקרטית שהריבון בה הוא האזרח. המדינה נותנת מקום לדת וללאום שנוטים אצלנו להתערבב זה בזו, אך אינה מכירה במלכות ה' ובסמכות כוהניו ורבניו להביא בפנינו את פסיקתו של האל.

מצב זה יוצר מאבק איתנים, רב שנים ודורות, שעדיין רחוק מסיום או הכרעה בין היהדות הָרִיבּוֹנִית שעל פיה האדם הוא הריבון ומקור הסמכות, לבין יהדות ההלכה הָרַבָּנִית, שעל פי אמונתה, הריבון הוא ריבונו של עולם, ואין ולא יכול להיות בלתו, כאשר רבניו וכוהניו בלבד הם פרשניו המוסמכים.

שבת שלום ומבורכת .   מדרש "מאיר פנים"  (מ.פ.)

================================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – 

לטקסט המלא של הפרשה וההפטרה

פרשת "שֹׁפְטִים" –   דברים פרק ט"ז

(יח) שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק:   (יט) לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם: (כ) צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ:

דברים פרק יז

(יד) כִּי תָבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וִירִשְׁתָּהּ וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ וְאָמַרְתָּ אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ כְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי: (טו) שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר ה’ אֱלֹהֶיךָ בּוֹ מִקֶּרֶב אַחֶיךָ תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי אֲשֶׁר לֹא אָחִיךָ  הוּא: (טז) רַק לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים וְלֹא יָשִׁיב אֶת הָעָם מִצְרַיְמָה לְמַעַן הַרְבּוֹת סוּס וַה’ אָמַר לָכֶם לֹא תֹסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה עוֹד: (יז) וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹד: (יח) וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר מִלִּפְנֵי הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם:

=========================

רבי חנינא סגן הכהנים אומר:

הוי מתפלל בשלומה של מלכות,

שאלמלא מוראה,  איש את רעהו  חיים   בלעו.

משנה מסכת אבות פרק ג משנה ב

=============================

כך שנו רבותינו:

יאמרו לך השופטים בבית הדין,

על ימין שהיא שמאל, ועל  שמאל שהיא ימין,

האם תשמע להם?

(ובניגוד להם) תלמוד לומר לך:  ללכת ימין ושמאל.

(אל תרפה מהם עד) שיאמרו לך,

 על   ימין   שהוא  ימין, ועל שמאל שהיא שמאל.

       תלמוד ירושלמי מסכת הוריות פרק א דף מ"ה

======================================

haazana אדוני השופט  מילים: חיים חפר, לחן: סשה ארגוב

פַּעַם רָאִיתִי מִרְפֶּסֶת בְּלִי אוֹר,

טִפַּסְתִּי אֵלֶיהָ לְאוֹרֵךְ צִנּוֹר,

רָצִיתִי רַק לִבְדֹּק אֵת מַצַּב הַמְּנוֹרָה –

לְפֶתַע מִי מוֹפִיעַ? הַמִּשְׁטָרָה.

 אֲדוֹנֵי הַשּׁוֹפֵט! אֲדוֹנֵי הַשּׁוֹפֵט!

זֹאת הָאֱמֶת וְכָל הָאֱמֶת,

אָז לָמָּה אַתָּה לִי בֵּית סֹהַר רוֹשֵׁם?

אֵינֶנִּי אָשֵׁם, אֵינֶנִּי אָשֵׁם.

 לִגְבֶרֶת אַחַת בְּאוֹטוֹבּוּס

פִּנִּיתִי מָקוֹם מִתּוֹךְ נִימוּס,

אֲבָל מֵרֹב צְפִיפוּת וּמַחֲנָק –

הִכְנַסְתִּי לָהּ ת'יד לְתוֹךְ הָאַרְנָק.

 יוֹם אֶחָד פּוֹגֵשׁ אֲנִי בַּתַּיָּר

שֶׁרָצָה לְהַשְׁקִיעַ בְּאֵיזֶה דָּבָר,

אָז מָכַרְתִּי לוֹ בַּיִת שֶׁלֹּא הָיָה שֶׁלִּי –

כִּי לֹא רָצִיתִי שֶׁיִּסַּע מִפֹּה עִם יַחַס שְׁלִילִי.

 הָיָה לִי שָׁכֵן נוֹרָא וְאָיֹם

שֶׁלֹּא רָצָה לִחְיוֹת אִתִּי בְּשָׁלוֹם,

כְשֶחַטַבְתִי עֵצִים, בָּא פִּתְאוֹם הַמְּסַכֵּן

וְהִכְנִיס אֶת הָרֹאשׁ מָתַחְתָּ לְגַרְזֶן.

 אֲדוֹנֵי הַשּׁוֹפֵט, אַל תִּהְיֶה כָּזֶה מִין…

לָמָּה בָּאָדָם אַתָּה לֹא מֵאָמִין?

רַק לֹא בֵּית סֹהַר, לְמַעַן הַשָּׂם –

אֵינֶנִּי אָשֵׁם, אֵינֶנִּי אָשֵׁם.

==================================================

shabatry-logo

שבת שלום ומנוחה

 אודות המודעות האלה

Occasionally, some of your visitors may see an advertisement here.

ספר לי עוד | להסתיר הודעה זו