מִקֵּץ

Posted on 21/12/2019 של

0


פרשת "מִקֵּץ", בראשית מ"א – מ"ד 17, נר שישי של חנוכה, ל' בכסלו תש"פ, 27.12.2019

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1.מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 12 שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים" י

"פרשת "מִקֵּץ" – הפרשה העשירית  בספר בראשית, והשנייה לעיסוק הממוקד ביוסף. והשבוע:  יוסף בן יעקב אבינו – המהפך!!!  מבור עמוק לפסגת העולם.

בסיום הפרשה הקודמת יוסף נמק בכלא המצרי. בפרשתנו, בזכות המוניטין שצבר יוסף כפותר חלומות, מתעלה יוסף לתפקיד שהוא משנה, רק לפרעה המלך, העומד בראש המעצמה החזקה בעולם של תקופתו.

יוסף מדגים פרק מופת במנהיגות כלכלית וחברתית, ומעניק למצרים, עוד הרבה שנות שגשוג והגמוניה כמעצמה המובילה בעולם. יוסף מספק לפרעה בדיוק מה שטראמפ נשיא ארה"ב הנבחר (המצרים והפרעה של תקופתנו) הבטיח לבוחריו, ובניגוד ליוסף, סביר שייכשל בכך. מנהיגות כלכלית ומדינית מהסוג שהצילה וחילצה את העולם ממשבר כפי שהוביל יוסף, לא נראית באופק.

שנים רעות מאוד חלפו על כלכלת העולם מאז קריסת וול-סטריט בנובמבר 2007, ברור לחלוטין שארה"ב, אירופה המערבית וגם ישראל טרם התאוששו מהאירוע הזה. "שבע השנים הרעות" כבר הפכו ל 12 שנים רעות מבחינה כלכלית ומדינית, וההתאוששות מהמשבר עדיין רחוקה מאוד. המערכות הפיננסיות אולי לכאורה מיוצבות, אך מערכות המשטר והשלטון בדמוקרטיות המערביות מאוימות ע"י נחשול של פופוליזם שמביא בתהליכים דמוקרטים לשלטון אנשי קצוות שמערערים יציבות ואיזונים, ומאיימים על יכולת הקיום של מדינת הלאום הדמוקרטית-ליברלית, ומסייעים לפשיזם דיקטטורי ופופוליסטי להרים ראש.

גם ובעיקר בימינו, אנחנו זקוקים בכל המעגלים, העולמי, הלאומי, הקהילתי והאישי, למנהיגות חברתית-כלכלית מהסוג של יוסף. מנהיגות שיודעת לזהות את מרכיבי השפע בחברה, את המשבר הוודאי שיבוא לאחריו, את נקודת ההיערכות למשבר וההיחלצות ממנו. מנהיגות שיודעת לא רק לזהות מגמה במועד ולהתריע, אלא גם להנהיג את הפעולה היזומה הנכונה, וכך להבטיח רציפות של צמיחה ושגשוג.

ארבע הערות עם ניחוח אקטואלי בהשראת ביצועיו של יוסף במצרים:

  1. חשוב מאוד מה אומרים ועושים הגויים. עם כל האגו-טריפ הלאומי שלנו שכבודו במקומו מונח, יש מצבים בהם התלות שלנו בעוצמה ובערכי הצדק והמוסר של הקהילה הבינלאומית היא קיומית וקריטית, גם כשלנו הם נראים שגויים. אנחנו אולי עם לבדד, אך בגויים חייבים להתחשב.

  2. ההכרח במעורבות ריכוזית מאוד של המדינה כרגולטור בכלכלה, לעומת הפקרתה ל"כוחות השוק בלבד". (עיינו בהפקרת המדינה את החקלאות)

  3. לעת זיהוי משבר באופק, להשכיל , להנהיג ולפעול בהקדם מתוך נקודת הכוח והשפע שאנו עדיין מצויים בה, כבר כאשר הוא מזוהה על ידי מעטים ומומחים, ולא מתוך המתנה פסיבית למשבר עצמו, עת ברור כבר לרבים מה צריך לעשות אך אז כבר אין את הכוח הפנימי, המשאבים, התעוזה והמנהיגות לבצע תפנית ללא חיתוך כואב ועמוק בבשר החי.

  4. ולסיום אמיר שמתכתבת עם חג החנוכה. לגיטימי לקוות ולייחל לנס, אך אי אפשר לסמוך על הנס. הוא אף פעם אינו תחליף לתכנית ולביצוע האנושי המוטל עלינו.

היום אנו מברכים על הנר השישי של חנוכה. בחג החנוכה אנחנו חוגגים שילוב של שתי מורשות מרכזיות ומסוכסכות ביניהן ביהדות: ממורשת חז"ל על חנוכה אנחנו מקבלים את הנס, וממורשת התנועה הציונית את המעשה הפוליטי הלאומי והאנושי שמתריס כנגדו. הבאנו את מדרש חז"ל התלמודי, ואת שירו של זאב כמבטאים את המתח בין שתי הגישות שעלינו החובה לייצר את האיזון בין שתיהן.

 שבת שלום וחג חנוכה שמח לכולנו.      

מדרש "מאיר פנים

=============================================================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של   הפרשה   וההפטרה

ונברך על נרות  החנוכה:

בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל חֲנֻכָּה.

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶך הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה  נִסִּים לַאֲבוֹתֵינוּ וְאִמּוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם וּבַזְּמַן הַזֶּה.

===========

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של הפרשה וההפטרה

מתוך פרשת "מִקֵּץ" – בראשית פרק מא

(כה) וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל פַּרְעֹה, חֲלוֹם פַּרְעֹה אֶחָד הוּא, אֵת אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה הִגִּיד לְפַרְעֹה: (כו) שֶׁבַע פָּרֹת הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, חֲלוֹם אֶחָד הוּא: (כז) וְשֶׁבַע הַפָּרוֹת הָרַקּוֹת וְהָרָעֹת הָעֹלֹת אַחֲרֵיהֶן, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה, וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הָרֵקוֹת שְׁדֻפוֹת הַקָּדִים, יִהְיוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב: (כח) הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל פַּרְעֹה, אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה הֶרְאָה אֶת פַּרְעֹה: (כט) הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת, שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: (ל) וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן, וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם, וְכִלָּה הָרָעָב אֶת הָאָרֶץ: (לא) וְלֹא יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי כֵן, כִּי כָבֵד הוּא מְאֹד: (לב) וְעַל הִישָּׁנוֹת הַחֲלוֹם אֶל פַּרְעֹה פַּעֲמָיִם, כִּי נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹהִים וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים לַעֲשֹׂתוֹ: (לג) וְעַתָּה, יֵרֶא פַרְעֹה אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם וִישִׁיתֵהוּ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם: (לד) יַעֲשֶׂה פַרְעֹה, וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל הָאָרֶץ, וְחִמֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע: (לה) וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּבֹת הַבָּאֹת הָאֵלֶּה וְיִצְבְּרוּ בָר תַּחַת יַד פַּרְעֹה אֹכֶל בֶּעָרִים וְשָׁמָרוּ: (לו) וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְלֹא תִכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב: (לז) וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי כָּל עֲבָדָיו.

====================================

מה היא  חנוכה? שנו רבותינו:

בכ"ה   בכסלו ימי חנוכה שמונה הם.

שכשנכנסו יוונים להיכל, טמאו כל השמנים  שבהיכל. וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פך אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול,

ולא היה בו אלא להדליק יום  אחד.

נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים.

לשנה אחרת קבעום, ועשאום ימים טובים בהלל והודאה.

תלמוד בבלי מסכת שבת דף כ"א ע"ב.

 

haazana

  אנו נושאים לפידים    

מילים: אהרון זאב, לחן: מרדכי זעירא

 אָנוּ נוֹשְׂאִים לַפִּידִים, בְּלֵילוֹת אֲפֵלִים.

זוֹרְחִים הַשְּׁבִילִים מִתַחְתָּ רַגְלֵינוּ

וּמִי אֲשֶׁר לֵב לוֹ הַצָּמֵא לְאוֹר –

יִשָּׂא אֶת עֵינָיו וְלִבּוֹ אֵלֵינוּ

לָאוֹר וְיָבוֹא!

 נֵס לֹא קָרָה לָנוּ – פַּךְ שָׁמַן לֹא מָצָאנוּ.

לְעֵמֶק הָלַכְנוּ, הָהָרָה עָלֵינוּ

מַעְיָנוֹת הָאוֹרוֹת הגְנוּזִים גִּלִּינוּ.

 נֵס לֹא קָרָה לָנוּ, פַּךְ שָׁמַן לֹא מָצָאנוּ

בָּסֶלַע חָצָבְנוּ עַד דָּם – וָיְהִי אוֹר!

 ======================================

 

shabatry-logo

שבת שלום ומנוחה

 אודות המודעות האלה

Occasionally, some of your visitors may see an advertisement here.

ספר לי עוד | להסתיר הודעה זו