וַיֵּשֶׁב

Posted on 10/12/2022 של

0


פרשת "וַיֵּשֶׁב", בראשית ל"ז – מ', כ"ג בכסלו תשפ"ג, 16.12.2022

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1. מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 14שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים"

"פרשת "וַיֵּשֶׁב" – הפרשה התשיעית  בספר בראשית.

השבוע, יוסף, הבן האהוב והמועדף על יעקב נכנס לתמונה. יוסף ימשיך לככב גם בשתי הפרשות הבאות, לצד יעקב אביו שהוא כמפורסם וכשגור בפינו גם "יעקב אבינו, לא רק של יוסף ואחיו, אלא גם של כולנו.

את רצף הפרשה קוטע הפרק על סיפור יהודה וכלתו תמר. פרק חובה לכל מי שהוא חובב דרמה עם תככים מין ואלימות (כולנו). גם למי שמכיר את העלילה, מומלץ לחזור אליה שוב. הפרק החריג הזה כנראה הושתל  כדי לשרת לבסס ולתרץ את מה שעתיד לבוא. את מנהיגות יהודה על העם, שעד כאן הוא דמות אפורה ואלמונית, ילד  מספר 4 של לאה הפורה והוולדנית. בהמשך בדרך פלא מגמתית, יהודה יעקוף את ראובן הבכור, את שמעון ולוי שאחריו, את יוסף בן רחל, האהוב והמועדף על ידי אביו,  ומזרעו של יהודה עתיד לקום בית דוד ויש  המאמינים שגם המשיח.

סיפור יוסף ואחיו, הוא סיפור אוניברסאלי מכונן ליחסי אחים בתוך המשפחה. בסיפור מתערבבים רגשות אהבה, קנאה ושנאה, תככים, מזימות, וכמעט רצח בתוך המשפחה שנמנע בנס.

אבל, בסופו המפותל של הסיפור שאחריתו בסוף ספר בראשית, למרות המתחים והחשבונות הבלתי פתורים, כל האחים מחויבים לברית וחיים של נאמנות וערבות הדדית ללא תנאי כערך עליון. במשפחת יעקב אבינו התסבוכת גדולה, אך משהו מהמורכבות הזאת  יש כנראה בכל משפחה אנושית.

את המוקד בדף נשים הפעם במפגש הדרמטי של יוסף עם אשת פוטיפר. 

בימים אלו של עידו Me too ותכניות ריאליטי, הסוגדות לאלוהי הרייטינג, הממון, ההמון וההורמון, נטולות גבולות וקוד מוסרי, וארונות נפתחים של סלבריטאים וסתם אנשים בסיפורי הטרדה ואונס, ואפילו היועץ המשפטי המכהן, כמעט כשל בהיבחרותו לכהונה בגלל שכשל בתחום זה,  מזמנת לנו כאן הפרשה סיפור ראוי מאוד על התמודדות של אדם עם יצרו ועם יוצרו – ויוסף יוצא ממנה מנצח.

חז"ל מספרים לנו במדרשיהם שיוסף הצליח לעמוד במבחן בו כשלו שניים מאחיו הבוגרים: ראובן הבכור שעלה על יצועי אביו עם בלהה פילגשו, ויהודה שזנה עם כלתו תמר.

ולבסוף גם להוויית עולמנו. חורף תשפ"ג מתחיל עם סיבה לדאגה. נובמבר מתחת לממוצע, ודצמבר אביבי. השבוע קיבלנו מנה נאה של גשם, אך רחוק מהנדרש. אפילו מאגרי המים השופעים שלנו בזרימות נחל ציפורי מתחילים לחשוף קרקעית. החשש משנת בצורת מקבל תוקף. יש סיבות הולכות ומתרבות  לדאגה.

בטור השלישי בדף נמשיך כמנהג היהודים לדורותיהם, ונביא את  שוועתנו לגשם כממשיכיו של חוני המעגל, ונפעל לתקן את אורחות חיינו, עד שבא יבוא המטר במלא עוצמתו…

שבת שלום.  מדרש "מאיר פנים"

=====================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש –  לטקסט המלא של הפרשה

פרשת "וַיֵּשֶׁב" –  בראשית פרק לט

(א) וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים אִישׁ מִצְרִי מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה: (ב) וַיְהִי ה’ אֶת יוֹסֵף, וַיְהִי אִישׁ מַצְלִיחַ, וַיְהִי בְּבֵית אֲדֹנָיו הַמִּצְרִי:

(ו) וַיַּעֲזֹב כָּל אֲשֶׁר לוֹ בְּיַד יוֹסֵף, וְלֹא יָדַע אִתּוֹ מְאוּמָה כִּי אִם הַלֶּחֶם אֲשֶׁר הוּא אוֹכֵל. וַיְהִי יוֹסֵף יְפֵה תֹאַר וִיפֵה מַרְאֶה: (ז) וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַתִּשָּׂא אֵשֶׁת אֲדֹנָיו אֶת עֵינֶיהָ אֶל יוֹסֵף וַתֹּאמֶר, שִׁכְבָה עִמִּי: (ח) וַיְמָאֵן וַיֹּאמֶר אֶל אֵשֶׁת אֲדֹנָיו הֵן אֲדֹנִי לֹא יָדַע אִתִּי מַה בַּבָּיִת וְכֹל אֲשֶׁר יֶשׁ לוֹ נָתַן בְּיָדִי: (ט) אֵינֶנּוּ גָדוֹל בַּבַּיִת הַזֶּה מִמֶּנִּי וְלֹא חָשַׂךְ מִמֶּנִּי מְאוּמָה כִּי אִם אוֹתָךְ בַּאֲשֶׁר אַתְּ אִשְׁתּוֹ וְאֵיךְ אֶעֱשֶׂה הָרָעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת וְחָטָאתִי  לֵאלֹהִים?:

(יד) וַתִּקְרָא לְאַנְשֵׁי בֵיתָהּ וַתֹּאמֶר לָהֶם לֵאמֹר רְאוּ הֵבִיא לָנוּ אִישׁ עִבְרִי לְצַחֶק בָּנו,ּ בָּא אֵלַי לִשְׁכַּב עִמִּי וָאֶקְרָא בְּקוֹל גָּדוֹל: (טו) וַיְהִי כְשָׁמְעוֹ כִּי הֲרִימֹתִי קוֹלִי, וָאֶקְרָא וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ אֶצְלִי וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה:

(יט)   וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנָיו אֶת דִּבְרֵי אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר דִּבְּרָה אֵלָיו לֵאמֹר כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה עָשָׂה לִי עַבְדֶּךָ וַיִּחַר אַפּוֹ: (כ) וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ וַיִּתְּנֵהוּ אֶל בֵּית הַסֹּהַר מְקוֹם אֲשֶׁר אֲסִירֵי הַמֶּלֶךְ אֲסוּרִים וַיְהִי שָׁם בְּבֵית הַסֹּהַר:

 ====================================

אמרו עליו על יוסף הצדיק:

בכל יום ויום היתה אשת  פוטיפר  משדלתו בדברים. בגדים שלבשה לו שחרית, לא לבשה לו ערבית, בגדים שלבשה לו  ערבית, לא לבשה לו שחרית.

אמרה לו: השמע לי! – אמר לה: לאו.

אמרה לו: הריני חובשתך בבית האסורין. – אמר לה: "ה' מתיר אסורים".

אמרה לו: הריני  כופפת קומתך – אמר לה: "ה' זקף כפופים"

אמרה לו: הריני מסמאת את עיניך – אמר לה: "ה' פקח עורים"

נתנה לו אלף ככרי כסף לשכב אצלה, ולא רצה לשמוע אליה….

תלמוד בבלי מסכת יומא דף לה עמוד ב

 בן זומא אומר:

 איזהו גיבור???  –  הכובש את  יצרו.

שנאמר: "טוב ארך אפים  מגיבור, ומושל ברוחו,  מלוכד עיר…

משנה מסכת אבות פרק ד משנה א

 ===========================

בפינה זאת של הדף, ננהג כמעשה חוני המעגל, ונתריס כלפי שמיים עד שנזכה בגשם הגון, שיעלה את מפלס הכינרת במנה הגונה, ויעתיר שלג רב על פסגות החרמון….

נסתייע הפעם בשירה של נעמי שמר, שנוגע בדמות שוברת הבצורת העוצמתית ביותר שידענו בתולדות עמנו, באליהו הנביא. השיר שולח רמזים גם לנס פח השמן של חנוכה שבפתח, וגם ליוסף גיבור הפרשה, המשביר הידוע מאגן הנילוס, שאמנם לא הוריד גשם, אך בכישרונו הרב מזער הנזק של 7 שנות בצורת.

מ.פ.  

(יד) כִּי כֹה אָמַר ה’ אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר עַד יוֹם תֵּת ה’ גֶּשֶׁם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: (טו) וַתֵּלֶךְ וַתַּעֲשֶׂה כִּדְבַר אֵלִיָּהוּ וַתֹּאכַל הִיא וָהוּא וּבֵיתָהּ יָמִים: (טז) כַּד הַקֶּמַח לֹא כָלָתָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא חָסֵר כִּדְבַר ה’ אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד אֵלִיָּהוּ:                (מלכים א' פרק י"ז)

 ================

כד הקמח haazana

מילים ולחן : נעמי שמר

 אֲנִי קוֹרֵא בְּסֵפֶר הַמְּלָכִים

בָּפֶרֶק הַשִּׁבְעָה עָשָׂר

אֲנִי קוֹרֵא עַל אִישׁ הָאֱלֹהִים

אֲשֶׁר אָמַר:

 כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכִלֶּה

וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶּחְסַר

עַד אֲשֶׁר יָבוֹא מָטָר

עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה

 וְכַאֲשֶׁר יַבְשׁוּ הַנְּחַלִים

וְהַמָּטָר בּוֹשֵׁשׁ לָבוֹא

הָאִישׁ הַהוּא

חָצָב אֶת הַמִּלִּים מִלְּבָבוֹ:….

 אוּלַי הָאִישׁ הַהוּא יָדַע מַחְסוֹר

אוּלַי טָעַם מִשֹּׁרֶשׁ מַר

אוּלַי בְּהִתְעַטֵּף עָלָיו נָפְשׁוּ

הוּא שָׁב וְשָׁר:….

 וּבַיָּמִים הָאֵלֶּה הַקָּשִׁים

יֶמֶּי אָל טַל וְאָל מָטָר

תָּמִיד אֲנִי חוֹזֵר לָאִישׁ הַהוּא

וְאָז נִזְכַּר:…..

 ======================================

shabatry-logo

 אודות המודעות האלה

Occasionally, some of your visitors may see an advertisement here.

ספר לי עוד | להסתיר הודעה זו