צַו

Posted on 28/03/2024 של

0


פרשת "צַו", ויקרא ו'- ח', כ' אדר ב' תשפ"ד, 29.03.2024

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1.מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 10 שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים"

שבוע 25, למלחמה הארוכה בתולדות ישראל. למלחמת החמס והחיזבאללה הארורים בדרום ובצפון. שבוע נוסף של לחימה מתמשכת, מדשדשת ומסתבכת. עקובה מדם ומשכול, מחטופים שנמקים ומתים בשבי, ובפליטים ועקורים ישראלים שנעים ונדים  בארצנו הדוויה ללא אופק של חזרה לבתיהם.

מלחמה שמתודלקת ע"י ראש ממשלה שלעיניו שרידותו בשלטון ולא טובת עמו ומדינתו.

ממשלה לנו מוטרפת, אובדת דרך ומצפן מוסרי, ראש ממשלה ושרים, שפורמים בבוטות את הרקמה הרגישה והקדושה שמחברת אותנו כעם, ובזים ומתנכלים לכל חלק בציבור שלא יתמוך בהם פוליטית ביום הבוחר. חזית כפולה לנו בעת הזאת , גם מבחוץ, וגם מבית.

אנו מייחלים וזקוקים לתיקון גדול, לבחירות עכשיו!!!

הגענו לפרשת "צַו". הפרשה השנייה בספר ויקרא.

בשבוע שעבר תינינו טענותינו על ספר ויקרא שעוסק רובו ככולו בפרטי הפרטים המעיקים והמייגעים של עבודת קורבנות ותורת הכוהנים. נושאים קשים עבורי הן מבחינת התוכן והן ברמה האידיאולוגית והרגשית.

הפעם, לרגל השנה המעוברת, הפרשה שלנו שבשנה רגילה נופלת לקראת חג הפסח, נופלת הפעם בצמידות ולאחר נשף הפורים שחגגנו בשבוע שעבר ברגשות מעורבים. היום שבו על פי מסורת ישראל, חוגגים עד-לא-ידע  וקוראים את  מגילת אסתר.

בדף זה לקחתי לעצמי דרור, ולהיות משבית שמחות ולא פופולארי אולי בקרב חסידי חג הפורים, ולבטא במשהו את ריגשותי הקשים והחצויים לגבי חג הפורים במסורת ודת ישראל, הן בשל תכני המגילה, שביתר שאת התגבשו לאחר אותו ערב פורים נורא, לפני 20 שנה בדיוק ב-1994, עת היהודי, הרב והרופא ברוך גולדשטיין טבח במתפללי מערת המכפלה המוסלמים בהשראת המגילה.

בדברי כאן בדף יש בעיקר קריאה למודעות ולתהייה:

כיצד מגילת אסתר שהיא מגילת הגלות, ונסיבות התרחשות העלילה היא במציאות של שיא החולשה והחידלון של ריבונות עם ישראל, נקראת ומיושמת כלשונה וכפשוטה בחוגים מסוימים בעמנו במדינת ישראל הריבונית והדמוקרטית בימים אלו. והתוצאות לעתים נוראות.

במלאות 15 שנה  למעשה הרצחני, הנפשע והנורא, (כאשר איתמר בן גביר, ממקדשי שמו של הרוצח המנוול, משמש כשר לביטחון לאומי בממשלת ישראל) רוצה אני להעביר את המסר.

 יחד עם הציווי לזכור את מה שעשו לנו המן ועמלק (וגם החאמס), חשוב עוד יותר לזכור את מעשהו הנפשע של הרוצח היהודי ברוך גולדשטיין לדיראון עולם. ולעבוד קשה, ובנחישות ובהתמדה כדי שמעשה כזה או דומה לו לא יתרחש שוב לעולם.

שבת שלום וחג שמח לכולנו (מומלץ להמעיט ככל הניתן בשנאת עמלק – נקמה ושנאה אינם תוכנית עבודה, והדבקות בהם הינה מתכון לאובדן וחורבן לאומיים ואישיים).

מדרש "מאיר פנים" (מ.פ.) – רמת יוחנן,כ' באדר ב' תשפ"ד, 22 במרץ 2024..)

================================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של הפרשה וההפטרה

לטקסט של הפטרת צו נמצאת בספר ירמיהו, מפרק ז פסוק כא, עד פרק ט פסוק כג.

מתוך מגילת אסתר פרק ט'

(טו) וַיִּקָּהֲלוּ הַיְּהוּדִים  אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן גַּם בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וַיַּהַרְגוּ בְשׁוּשָׁן שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אִישׁ וּבַבִּזָּה לֹא שָׁלְחוּ אֶת  יָדָם: (טז) וּשְׁאָר הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ נִקְהֲלוּ וְעָמֹד עַל נַפְשָׁם וְנוֹחַ מֵאֹיְבֵיהֶם וְהָרֹג בְּשֹׂנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אָלֶף וּבַבִּזָּה לֹא שָׁלְחוּ  אֶת יָדָם: (יז)   בְּיוֹם שְׁלֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ אֲדָר וְנוֹחַ בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר בּוֹ וְעָשֹׂה אֹתוֹ יוֹם מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה:  (יח) וְהַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן נִקְהֲלוּ בִּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר בּוֹ וּבְאַרְבָּעָה עָשָׂר בּוֹ וְנוֹחַ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ וְעָשֹׂה אֹתוֹ יוֹם מִשְׁתֶּה  וְשִׂמְחָה, וְיוֹם טוֹב  וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ:

===========================================

ילקוט שמעוני, פרשת כי-תבא

אמר רבי שמואל בר נחמן, אמר רבי יונתן:

באותה שעה, בקשו מלאכי השרת לומר שירה  לפני הקב"ה,

אמר להם הקב"ה:

מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה לפני???

ילקוט שמעוני, פרשת כי-תבא.

========================================

ד"ר ברוך גולדשטיין (מתוך הערך בוויקפדיה)

נולד בשנת 1959 בברוקלין, ניו יורק. היה תלמידו של הרב מאיר כהנא בארצות הברית. לאחר שסיים את לימודי הרפואה עלה לישראל, והתגייס לצה"ל כרופא בדרגת סרן. עם שחרורו המשיך לשרת כרופא במילואים, ועבד כרופא קהילתי בקרית ארבע וסביבתה. הוא המשיך בפעילות בתנועת כך, ובין השאר היה מועמד לכנסת מטעמה בבחירות בשנת 1988, וכן רץ מטעמה למועצת קריית ארבע. נבחר למועצת קריית ארבע, ולאחר הירצחו של הרב כהנא הקים בקרית ארבע גן לזכרו. התנגד להסכמי אוסלו שנחתמו בספטמבר 1993, ונהג להסתובב עם טלאי צהוב על בגדיו. כאשר נשאל כיצד מתיישבות דעותיו הקיצוניות עם עיסוקו ברפואה השיב בציטוט מקהלת: "עת להרוג ועת לרפוא". התחתן והיה אב לארבעה ילדים.

בפורים תשנ"ד (25 בפברואר 1994), בשעה 5 לפנות בוקר, הגיע גולדשטיין למערת המכפלה כשהוא לבוש מדי צה"ל ונושא דרגות סרן. ב"אולם אברהם" שבמערה התפללו 13 יהודים, ובהם גולדשטיין, וב"אולם יצחק" התפללו באותה עת כ-800 מוסלמים, בתפילת יום השישי שלפני תחילת צום הרמדאן. גולדשטיין עבר ל"אולם יצחק", ובאמצעות רובה "גליל" שהיה ברשותו, רצח 29 מתפללים מוסלמים ופצע 125 מהם. לאחר שאזלה התחמושת שהייתה ברשותו, הצליחו המתפללים להשתלט עליו ולהורגו. זהו המקרה הקשה ביותר של טרור יהודי בישראל. (ונקווה שיישאר כך לעד – מ.פ.)

===========================

shabatry-logo