פִּינְחָס

Posted on 08/07/2017 של

0


פרשת "פִּינְחָס", במדבר כ"ה 10 – ל' 1,  כ"א תמוז תשע"ז, 14.07.2017

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1.מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 10 שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים" י

"פרשת "פינחס". פרשת פינחס עוסקת בשורה ארוכה של נושאים בנוסף לעלילות פינחס, שבהן נרחיב בהמשך:

א. מיפקד נוסף של השבטים והפעם לשם חלוקת נחלות בארץ המובטחת שטרם נכבשה (פרצלציה בלעז).

ב. סוגיית בנות צְלָפְחָד שנאבקות קוממיות כנגד נישולן מנחלה מובטחת בגין היותן נשים נטולות אח, וזוכות להבזק מגדרי/פמיניסטי נדיר של הכרה מצד ה' ומשה על היותן כמעט במעלת בן אדם מסוג זכר.

ג. פרשת העברת ההנהגה ממשה ליהושע בן-נון, בטרם יעלה בפרקים הבאים על הר נבו, לראות מנגד את ארצו,

vayigash

שאליה לא יבוא.

ד. רשימה ארכנית, מפורטת ומייגעת של כל הקורבנות אותם מצווים הכוהנים להעלות לה', תזכורת לימים שבהם התקשורת של האדם עם אלוהיו, חייבה תעשיית בית מטבחיים שלמה. (ויש בקרבנו יהודים הזויים ובעיני עובדי עבודה זרה שכבר משחיזים סכינים ורוצים להשיבנו לשם..)

אך הסוגיה העיקרית בפרשה, היא זו בה מככב פינחס.

בשבוע שעבר הבאנו מדרש חז"ל שהציג את בלעם כנביא במדרגת משה. הפעם נביא את הקול המנוגד, הנפוץ יותר בקרב חז"ל. בלעם לפי קול פרשני זה הוא רשע ושונא ישראל. את דברי הברכה הוא נושא ככלי שה' משתמש בו לבטא את גדולת עמו ישראל ושל עצמו. המדרש שהבאנו כאן מספר לנו שכשראה בלעם כי לא יוכל לישראל בשדה הקרב, וזיהה את הקוד לחוסנו של עם ישראל כ"עם לבדד ישכון", הוא מייעץ לבלק אסטרטגיה של פיתוי על ידי נשות מואב היפות והנאצלות ביותר, דבר שיביא להתבוללות ולהתפרקות מבפנים. המדרש מראה לנו את עוצמת אימוץ ההמלצה על ידי בלק בכך, שהוא מזהה את כָּזְבִּי בת צור כבתו של בלק שנשלחת על ידו להצליח במשימה הלאומית שבה הוא עצמו כשל.  ואכן ניראה שהאסטרטגיה עובדת. במגיפה נספים 24,000 מבני ישראל עד שפינחס מקנא לה', ומשפד בחניתו את הזוג בשעת המעשה בקובת אוהלם למוות. ואז – נפסקת המגיפה, ניצל העם, ופנחס זוכה בפרס הגדול – כהונת עולם.

גם בימים אלה יש בקרבנו רבנים מקבלי שכר מהמדינה, כמו אלו שכתבו ספר הלכה רצחני וגזעני כנגד "גויים" כמו "תורת המלך", וכאלה שמלבים רוח גבית למבצעי "תג מחיר" ונקמות רצחניות למיניהן. נמנים עליהם רבנים מרכזיים מלב הציונות הדתית, חלקם תומכים בהם, וחלקם אינם זועקים נגדם. קנאותו של פינחס ושכרו, עומדת בבסיס הדיון ההלכתי המעוות והמסוכן שהם מפתחים.

תופעת הפרשנות הרבנית הנפשעת, המעלה על נס את הקנאות הרצחנית והמתוגמלת של פינחס חייבת לעורר לפעולה מעשית של חברה יהודית ודמוקרטית המתגוננת מפני המכרסמים בה מבית.

  שבת שלום ומבורכת.   מדרש "מאיר פנים"  (מ.פ.)

==========================================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של הפרשה וההפטרה   

פרשת "פנחס" במדבר פרק כ"ה

(א) וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב:

(ו) וְהִנֵּה אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל בָּא וַיַּקְרֵב אֶל אֶחָיו אֶת הַמִּדְיָנִית לְעֵינֵי מֹשֶׁה וּלְעֵינֵי כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהֵמָּה בֹכִים פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד: (ז) וַיַּרְא פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וַיָּקָם מִתּוֹךְ הָעֵדָה וַיִּקַּח רֹמַח בְּיָדוֹ: (ח) וַיָּבֹא אַחַר אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל הַקֻּבָּה וַיִּדְקֹר אֶת שְׁנֵיהֶם אֵת אִישׁ יִשְׂרָאֵל וְאֶת הָאִשָּׁה אֶל קֳבָתָהּ וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

(יב) לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם: (יג) וְהָיְתָה לּוֹ וּלְזַרְעוֹ אַחֲרָיו בְּרִית כְּהֻנַּת עוֹלָם תַּחַת אֲשֶׁר קִנֵּא לֵאלֹהָיו וַיְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: (יד) וְשֵׁם אִישׁ יִשְׂרָאֵל הַמֻּכֶּה אֲשֶׁר הֻכָּה אֶת הַמִּדְיָנִית זִמְרִי בֶּן סָלוּא נְשִׂיא בֵית אָב לַשִּׁמְעֹנִי: (טו) וְשֵׁם הָאִשָּׁה הַמֻּכָּה הַמִּדְיָנִית כָּזְבִּי בַת צוּר רֹאשׁ אֻמּוֹת בֵּית אָב בְּמִדְיָן הוּא:

=========================

אלא זו עצה שיעץ  בלעם   הרשע  על ישראל (לבלק מלך מואב):

אמר לו: עם זו שאתה שונא, רעב הוא לאכילה, וצמא הוא לשתיה, ואין להם שיאכלו ושישתו אלא מן בלבד.

לך ותקן להם קובות, והנח להם מאכל ומשתה,

והושב בהן נשים יפות בנות מלכים,

כדי שיזנו העם לבעל פעור  ויפלו ביד המקום.

מיד הלך ועשה בלק כל מה שאמר לו בלעם הרשע.

מסכת אבות דרבי נתן פרק א ד"ה

========================

קִנֵּאַת פִּנְחָס

אֵיזוֹ קִנְאָה!

קָם, לוֹקֵחַ, בָּא

בְּתוֹכְכֵי קֻבָּה

 שׁוֹחֵט

עַל חֵטְא

נָשִׂיא הַשִּׁמְעוֹנִי

לֹא רַךְ לִבּוֹ עַל

עַל מִדְיָנִית.

 לָחוּס? מָה פִתְאֹם? מָה הוּא?

חוֹסֶה הַמְּדִינָה?

אַךְ בְּלַיְלָה בְּאָהֳלוֹ

פִּנְחָס סוֹבֵל מִנְּדוּדֵי שֵׁנָה

 כְּהֻנָת עוֹלָם, רַבָּנוּת רָאשִׁית,

קִבֵּל עַד סוּף כָּל הַזְּמַנִּים

אַךְ בְּעוֹד כָּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל

בְּשַׁלְוָה יְשֵׁנִים

 עֵינִי מִדְיָנִית מֵתוֹת

נִבָּטוֹת בּוֹ מִתּוֹךְ הַסְּדִינִים.

 בארי צימרמן, מתוך ספרו: דורש טוב לתורה

======================================

הווי אוהב את הבריות….

הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה.

משנה · סדר נזיקין · מסכת אבות · פרק א · משנה יב

====================================

shabatry-logo

שבת שלום ומנוחה

 אודות המודעות האלה

Occasionally, some of your visitors may see an advertisement here.

ספר לי עוד | להסתיר הודעה זו