בָּלָק

Posted on 01/07/2017 של

0


פרשת "בָּלָק", במדבר כ"ב 2 – כ"ה 9,  י"ד תמוז תשע"ז, 7.07.2017

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1.מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 10 שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים" י

"פרשת "בלק". יש המכנים פרשה זאת גם "פרשת בלעם".

פרשה מן התמוהות ויוצאות הדופן בתורה. במרכז הפרשה, דברי נבואה וברכה ששם ה' בפיו של בלעם בן-בעור. דברי הברכה הכתובים בעברית קדומה ונשגבת מכילים כמה ביטויים שהפכו להיות אבן יסוד בתרבותנו, אך הפרשנים חלוקים עד היום בניסיונותיהם לתת לחלקם פירוש מוצק.

בדברי הנבואה של בלק, נמצאים רמזים רבים לגאולה המשיחית של עם ישראל. נאחזו בהם גם הנוצרים כשניסו למצוא בבלעם את בן דמותו של ישו.

המפגש עם בלעם, הגוי הנכרי, שמצד אחד מתבקש על ידי מלכו לקלל את ישראל, אך מצד שני מקושר ישירות אל ה', ובמקום לקלל נמצא מברך, מייצר מחלוקת עמוקה בקרב חז"ל. הרוב רואים בו אויב גוי, שאלוהים עושה בו

vayigash

שימוש ציני ככלי להוכחת גדולתו. לפי זרם זה במדרש, בלעם לאחר שכשל בדרך הקללה, מביא לידי ביטוי את שנאתו לישראל בעצה לבלק להפיל את עם ישראל בפח פיתוי הנשים המואביות. פרשה שתעמוד  במרכזה של פרשת פנחס בשבוע הבא.

לעומת זאת, יש גם קול וזרם אחר במדרשי חז"ל, שבא לביטוי במדרש שהבאנו כאן. קול שרואה בבלעם הגוי והנכרי, נביא שאינו נופל במעלתו ממשה גדול נביאי ישראל. לאמונתי ולשיטתי, זה עוד קול חשוב שרואה באדם באשר הוא אדם, גם אם אינו מבני עמנו, כבעל היכולת להתעלות למדרגה האנושית והאמונית הגבוהה ביותר, אפילו למדרגת נביא. ובכך, קול זה שולל מכל וכל את טענת הסגולה (הגזענית) לעליונות נתונה מראש של היהודי על פני מי שאינו מבני עמנו.

הברכה לכאורה של בלעם לישראל: "עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" מתבררת בימינו שוב ושוב כקללה גדולה. מדיניות ממשלת ישראל גם לעת הזאת, מובילה להעמקת תהליך בידוד ונידוי של ישראל גם בקרב ידידינו הטבעיים. סוד עוצמתנו ויכולתנו להתקיים ולשגשג, נעוץ ביכולתנו לגייס תמיכה מדינית ומוסרית בקרב מדינות העולם המערבי וכמה שיותר משאר מדינות העולם. לצד המרכיב הבלתי נמנע לצערנו של חיזוק מתמיד של יכולתנו הצבאית להגן ולהרתיע, אנו חייבים ללא הרף גם "להתחשב בגויים", כי איננו עם לבדד ישכון. אנו חלק ממשפחת העמים והאדם, וכך ראוי והכרחי שיהיה.

  שבת שלום ומבורכת.   מדרש "מאיר פנים"  (מ.פ.)

==========================================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של הפרשה ושל ההפטרה   

פרשת "בָּלָק" – במדבר פרק כ"ג

 (ב) וַיִּשָּׂא בִלְעָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת יִשְׂרָאֵל שֹׁכֵן לִשְׁבָטָיו וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ אֱלֹהִים:

(ג) וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר:

נְאֻם בִּלְעָם בְּנוֹ בְעֹר             וּנְאֻם הַגֶּבֶר שְׁתֻם הָעָיִן:

(ד) נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל         אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה

                      נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם:

(ה) מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב       מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל:

(ו) כִּנְחָלִים נִטָּיוּ                   כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר

כַּאֲהָלִים נָטַע ה'                   כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם:

(ז) יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו                וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים

וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ                  וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ:

(ח) אֵל מוֹצִיאוֹ מִמִּצְרַיִם       כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ

יֹאכַל גּוֹיִם צָרָיו                    וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ:

(ט) כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא   מִי יְקִימֶנּוּ

מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ                      וְאֹרֲרֶיךָ אָרוּר:

תוספת מפרק כ"ג

(ט) כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּו

הֶן  עָם   לְבָדָד יִשְׁכֹּן             וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב:

=========================

"ולא קם נביא עוד בישראל כמשה…."  (דברים ל"ד 10)

 … בישראל לא קם,  אבל באומות העולם קם!

כדי שלא יהא פתחון פה  לאומות העולם לומר:

"אלו היה לנו נביא כמשה, היינו עובדים להקב"ה.

ואיזה נביא היה להם כמשה?  זה בלעם בן בעור…

במדבר רבה  פרשה יד

==========================

י"ז בתמוז תחילת תקופת "בין המצרים"

תאריך היסטורי ואקטואלי

בשבוע הבא, יחול י"ז בתמוז. תאריך זה נקבע בזיכרון הלאומי כיום אסון ושבר, שבו הניב המצור של אויבנו פירות. הובקעו חומות ירושלים. אירוע שהביא בהמשך לחורבנם של הבית הראשון והשני.

ב- 586 לפני הספירה – בתקופת הבית הראשון, הובקעה חומת ירושלים ע"י נבוכדנאצר מלך הבבלים.

ב- 70 לספירה – בתקופת בית שני נפרצו חומות ירושלים על ידי הרומאים ונתבטל קרבן התמיד.

– גם בימים אלה של ריבונות לאומית גאה ומשגשגת בהרבה מאפיינים, אנו מוצאים עצמנו שוב "בין המצרים", גם צרים על אחרים,  וגם נצורים ומסומנים כמדינה מצורעת על ידי עמים ומדינות. 

הזדמנות טובה עבורנו ובעיקר למנהיגנו להבין את מרכיב הקללה בדברי הברכה לכאורה של בלעם: "עָם לְבָדָדיִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב".                        מ.פ.

=======================================

שבת בכפר – מילים ולחן: מתתיהו שלםhaazana

נָטוּ צְלָלִים עַל פְּנֵי הַגְּבָעוֹת,

יְמוֹת הַחוֹל חָלְפוּ, עָבְרוּ.

הַרְחֵק הַרְחֵק נִצְּתוּ נְגוֹהוֹת,

כּוֹכְבֵי שַׁבָּת מָה יַפוֹ, נֶהְדָּרוּ:

 יוֹם שַׁבָּת, יוֹם מְנוֹחָה, בָּאָרֶץ הַבְּרוּכָה.

שַׁבָּתוֹן!

לָבְשׁוּ הָדָר פְּנֵי הַכְּפָר בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.

 שָׁלְווָת הַשֶּׁקֶט בְּנִיר בַּשָּׂדֶה.

הַמַּחֲרֵשָׁה תִּדֹּם, תָּנוּחַ.

בַּגַּן בַּחוֹרֶשׁ, זֶמֶר תּוֹעֶה,

נִגּוּן שַׁבָּת אֵל הַיְּקוּם שָׁלּוּחַ.

====================================

shabatry-logo

שבת שלום ומנוחה

 אודות המודעות האלה

Occasionally, some of your visitors may see an advertisement here.

ספר לי עוד | להסתיר הודעה זו