וַיֵּצֵא

Posted on 30/11/2019 של

0


פרשת " פרשת "וַיֵּצֵא", בראשית כ"ח 10 – ל"ב 3, ט' בכסלו תש"פ, 6.12.2019

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1.מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 12 שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים" י

"פרשת "וַיֵּצֵא" – הפרשה השביעית למניין פרשות ספר בראשית. הפרשה הקודמת סיימה את תולדות יצחק. את בימת הפרשה שלנו כובש במלוא נוכחותו העוצמתית יעקב. ספר בראשית אמנם נחשב כספר תולדות אברהם, אך הנוכחות של יעקב בחומש בראשית פרוסה על פני שבע פרשות רצופות מתוך ה 12 שבספר. יעקב הוא דמות האב המקבלת את נפח החשיפה הגדול ביותר לעומת  קודמיו.

אברהם הוא האב המייסד הביולוגי שלנו ואנו כולנו ממשיכי זרעו. אברהם ויצחק העבירו את לפיד המשכיות העם היהודי לבן אחד בלבד, והותירו את האחרים בחוץ. למרות שהאינטריגות, הרמאות והאלימות במשפחתו של יעקב יכלו להוות עילה לפילוגים ולשנאות ללא קץ, דווקא יעקב הופך אותנו לעם. שנים עשר בניו של יעקב, וביתו האחת והיחידה שמוזכרת, דינה, כולם נולדו מארבע נשים (אף אחת מהן לא נולדה יהודייה או גוירה), לאה ושפחתה זילפה, רחל ושפחתה בלהה, הפכו אותנו לעם שמפסיק להדיר את צאצאיו מירושת השייכות לעם, ומקבל את כולם לתוכו על הבסיס המשפחתי.

פרשתנו כולה עוסקת בתקופה שבה יעקב גולה ובורח מארצו הן מפחד אחיו  המרומה עשו, והן למלא את מצוות אימו לשאת אישה שאינה מבנות הארץ. יעקב הרכרוכי מהפרקים הקודמים מתגלה כאדם בעל עוצמה אדירה, רוחנית ופיזית כאחד. יש פרשנים האומרים כי הוא מתחבר אל יסוד העשיו שבתוכו מבלי לאבד את מהותו "היעקובית". (מזכיר במקצת את חזון התנועה הציונית להתחבר אל הגשמי ועבודת האדמה, אך בכיוון ההפוך). יעקב מתגלה כבריון בעל שרירים הגולל לבדו את האבן מעל פי הבאר שרק רבים יחדיו יכלו לה לפניו, ומפליאה הצלחתו לכבוש את ליבות רחל ולאה בנות לבן, ולהרבות מהן באונו צאצאים זכרים, והצלחתו המדהימה לעשות חייל והון בעסקי הצאן, ולהתמודד בהצלחה מרשימה מול תחבולותיו ונכלוליו של לבן.

יעקב הוא גם בעל חלומות. חלום הסולם והמלאכים הוא החלום הראשון בסדרת החלומות הצפויים לנו בהמשך ספר בראשית. הרבה לפני קרל יונג, הפסיכואנליטיקן שטיפל בחלומותינו, ידע הטקסט המקראי לעשות בהם שימוש וכלי לפענוח חיינו וכמקור לתעצומות נפש האדם.

יהודה עמיחי ויורם טהר לב, דורשים בכך כל אחד בדרכו הייחודית והנפלאה, לכיוונים כל כך שונים.

שבת שלום  לכולנו – מדרש "מאיר פנים"

=============================================================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של   הפרשה   וההפטרה

פרשת "וַיֵּצֵא" – בראשית פרק כח

וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה: (יא) וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא: (יב) וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ: (יג) וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ: (יד)   וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ: (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ: (טז) וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ וַיֹּאמֶר אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי:

 ====================================

יהודה עמיחי – (מתוך: פתוח סגור פתוח)

יַעֲקֹב אָבִינוּ הוֹלֵךְ בֵּין כֻּלָּם,

וְעַל גָּבוּ הוּא נוֹשֵׂא סֻלָּם,

כְּמוֹ מְנַקֶּה חַלּוֹנוֹת גְּבוֹהִים

בַּמִּקְרֶה שֶׁלּוֹ – חַלּוֹנוֹת אֱלֹהִים.

זֶה הַסֻּלָּם שֶׁנִּשְׁאַר מִן הַחֲלוֹם

מַלְאָכִים עָלוּ וְיָרְדוּ, שָׁלוֹם.

כָּל עֶרֶב הוּא מַחֲזִיר אֵת הַסֻּלָּם

לְתוֹךְ חֲלוֹמוֹ וְכָךְ לָעוֹלָם,

וְכָל שַׁחַר הוּא נֶאֱבַק עִם אִישׁ שֶׁהוּא אִשָּׁה

אָחוּזִים זֶה בְּזֶה בָּאֲדָמָה הַקָּשָׁה,

מִתְגַּלְגְּלִים יַחְדָּו עַד טוֹב, עַד כְּאֵב

תּוֹפְסִים מִפְסָעָה וְחָזֶה וְעָקֶב.

זֶה קוֹרֶה כָּל שַׁחַר מְחַדַּשׁ

הַמַּלְאָךְ נֶחֱלַשׁ, יַעֲקֹב כֹּחוֹ תַּשׁ.

וְאִם יָמוּת יִקַּח אֵת הַסֻּלָּם

וְיַעֲלֶה עָלָיו מִתּוֹךְ הָעוֹלָם,

עַד שֶׁהָעוֹלָם כֻּלּוֹ יִכְלֶה

וְאִם לֹא הִגִּיעַ, הוּא עֲדַיִן עוֹלֶה.

==================

haazana

מלאך מסולם יעקב

מילים: יורם טהרלב  ` לחן: נורית הירש

בְּבֹקֶר עַל דֶּשֶׁא בֵּיתִי הָרָטֹב

עַל דֶּשֶׁא בֵּיתִי הָרָטֹב

יָרַד מִשָּׁמַיִם

בְּלוֹבֵן כְּנָפַיִם

מַלְאָךְ מִסֻּלָּם יַעֲקֹב.

מֵאַיִן תְּבוּאָה וְאַנָּה תִּצְעַד?

מֵאֶרֶץ הַנֶּגֶב אֵל אֶרֶץ גַּלְעֵד.

אֶת מִי שֵׁם תִּרְאֶה, מלאכנו הַטּוֹב?

אֶת אֹהֶל עֶשָׁיו וְאֶת בֶּית יַעֲקֹב.

בְּטֶרֶם אֶפְתַּח אֶת דַּלְתִּי לִקְרָאתוֹ

אֶפְתַּח אֶת דַּלְתִּי לִקְרָאתוֹ

פָּרַשׂ הַכְּנָפַיִם

וְעָף לְשָׁמַיִם

מַלְאָךְ מִסֻּלָּם יַעֲקֹב.

חַכֵּה נָא עוֹד רֶגַע, חַכֵּה וַאֲנִי

הִנֵּה זֶה אֵרֵד בָּמִשְׁעוֹל אֵל גַּנֵּי,

וָפֶרַח אֶקְטֹף מִפִּרְחֵי הַיַּסְמִין

הַבֵא אוֹתוֹ שַׁי לְאָחִי בִּנְיָמִין.

  ======================================

shabatry-logo

שבת שלום ומנוחה

 אודות המודעות האלה

Occasionally, some of your visitors may see an advertisement here.

ספר לי עוד | להסתיר הודעה זו