שְׁמוֹת

Posted on 02/01/2021 של

0


פרשת "שְׁמוֹת", שמות א' – ו' 1, כ"ה בטבת תשפ"א, 08.01.2021

הפרשה כוללת 4 חלקים: 1. מדרש מאיר פנים ; 2.הפסוקים מהמקרא ; 3.מדרשי חז"ל ; 4.מדרש ויצירה בת זמננו.

התכנים שכאן משמשים מזה 14שנים את קהילת קיבוץ רמת יוחנן בקבלת השבת השבועית שלה

להדפסת המדרש על עמוד אחד: WORD       ;     PDF

מאיר יפה – "המאיר פנים"

"פרשת "שְׁמוֹת" – אביב עוד לא הגיע ופסח לא בא (למרות מזג האוויר האביבי שנחת עלינו באמצע ינואר). אבל הגיע תורו של ספר שמות להתגלגל במחזור הזמנים של קריאת פרשות השבוע.

עבורי ועוד רבים שכמותי,  ילידי הקיבוץ שגרסת ההגדה הקיבוצית של יהודה שרת איש יגור היא גרסת ינקותנו, הקריאה בפרשת שמות, מהווה חזרה למחוז מוכר בעל-פה עם ניגוני מקהלת הילדים, הבוגרים והשירה בציבור.

רבים מהפסוקים המופיעים בפרשת שמות נכללו בהגדת פסח שלנו. תוצאה של מעשה חלוצי וציוני מתריס כנגד המסורת הגלותית. פסוקים אלו אינם קיימים בהגדה הרבנית המסורתית השגורה ברוב בתי ישראל. ההגדה המסורתית שעוצבה על ידי חז"ל, כאן בארץ ישראל, בימים שלאחר חורבן בית המקדש, הדירה מההגדה כליל את נוכחות משה ופסוקי ספר שמות ממגוון סיבות.

מומלץ לצרובי ההגדה הקיבוצית, שטרם קראו את חמשת הפרקים הראשונים בספר שמות עד כה לעשות זאת ולחוות את החוויה של פגישה מזווית אחרת עם גרסת ינקותנו.

ובמוקד הדף שלנו הפעם: ההתגלות הנבואית הראשונה של אלוהים למשה בסנה הבוער, והפקדת המשימה המנהיגותית לאסוף עם עבדים מפוזר ומדוכא, ולהובילו להיות עם בן-חורין בארצו המובטחת.

סיפור הסנה הבוער ידוע ומוכר. פחות ממנו מוכרת ההתגלות של ה' למשה מיד לאחר מכן. משה תוהה כיצד ישכנע את בני עמו שאכן הוא שליחו של ה' ומבקש ראיה מוצקה ומשכנעת לכך.  ריבונו של עולם, מסגיר לאחר לחץ מתון מצד משה את שמו: "אהיה אשר אהיה". זה הביטוי שבמרכז הדף שכאן. ביטוי שמהווה אמירת יסוד הומניסטית מכוננת שמסמנת את האופק שיהדות חז"ל סימנה.

מאמין אנוכי שעל בני דורנו, דתיים וחילוניים כאחד, לבסס – את מה שקשה עבור רוב בני האדם לתפוס: תפיסת ישותו של האלוהים נעוצה כולה בהתבוננות האישית הסובייקטיבית של כל אחד מאתנו פנימה אל נפשו. אלוהים אינו ממשות פיזית או אחרת הניתנת או אפשרית לתפיסת האדם המוחשית או הרציונלית. דברים אלה בדיוק כתובים עבורנו בטקסט המקראי שכאן.

חז"ל והרמב"ם, בידלו את משה רבנו כנביא מליגה אחרת, שאף נביא אחר לא התקרב אליה.

אלוף הראבן, בספרו המופלא "אהיה אשר אהיה" הנשען על הביטוי בפרשה שלנו, יצר טקסט חכם, פיוטי ומומלץ שחלק קטן ממנו מובא כאן. התמודדות של הומניסט-חילוני-רליגיוזי עם מושג והשגת האלוהים, ועם דמותה הנשאפת של יהדותנו כיום.

שבת שלום ומבורכת.

================

פסוקים נבחרים מהפרשה שמשוחחים עם המדרש – לטקסט המלא של הפרשה וההפטרה

מתוך פרשת "שמות" -שמות פרק ג

(יא) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: (יב) וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה:

(יג) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם: אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ? מָה אֹמַר  אֲלֵהֶם? (יד) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה: אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה. וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם: (טו) וַיֹּאמֶר עוֹד אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם  זֶה שְּׁמִי לְעֹלָם וְזֶה זִכְרִי לְדֹר דֹּר:

==============================

משה רבינו רבן של כל הנביאים…

שנו רבותינו:  כל   הנביאים  נסתכלו  באספקלריא (מראה) שאינה מאירה, משה רבינו נסתכל  באספקלריא המאירה.

      תלמוד בבלי מסכת יבמות דף מ"ט ע' ב           

וממשיך ומפרש הרמב"ם:

משה רבינו רבן של כל הנביאים!

ומה הפרש יש בין נבואת משה לשאר כל הנביאים?

שכל הנביאים בחלום או במראה, ומשה רבינו מתנבא והוא ער ועומד.

   רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז הלכה ו       

 =============================================

 כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם: בראשית פרק ט

“אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה”

מדרש פליאה לאדם השואל מהו להיות אדם,

מאת: אלוף הראבן

שיח “אהיה אשר אהיה”  עם “אהיה אשר אהיה”

כֵּיצַד אִם כֵּן יִהְיֶה אָדָם בְּעוֹלָמוֹ נוֹכַח עוֹלָמוֹת שֶׁל בְּנֵי אָדָם זוּלָתוֹ?

כְּדִבְרֵי הַלֵּל: אִם אֵין אֲנִי לִי מִי לִי? וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי מָה אֲנִי?

שֶׁאִם אֵין אָדָם שׁוֹאֵל מִי אַתָּה, וְכֵיצַד "תִּהְיֶה אֲשֶׁר תִּהְיֶה"? וְאִם אֵין אָדָם מֵשִׁיב מִי אֲנִי, וְכֵיצַד “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה”?

זוֹ תּוֹרַת הָאָדָם, ש”אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה” מֶשִׂיחַ עִם “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה”…

… וְכָל כֻּלּוֹ שֶׁל הַשִּׂיחַ: אָדָם מְגַלֶּה אָדָם מְגַלֶּה אָדָם…

כֵּיצַד “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה” שֶׁחָסֵר לוֹ, שֶׁמִּשְׁפַּחְתּוֹ חָסְרָה לָהּ, שֶׁאַהֲבָה חָסְרָה לוֹ, שֶׁלִּמּוּדַיו חֲסֵרִים, שֶׁפַּרְנָסָתוֹ חָסְרָה, שֶׁבְּרִיאוּתוֹ חָסְרָה, שֶׁשְּׁכֵנָיו וּשְׁכוּנָתוֹ חָסֵר לָהֶם, וְשֶׁעוֹלָמוֹ עוֹלָם שֶׁל חָסֵר?

כֵּיצַד “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה” נוֹכֵחַ עוֹלָמָם שֶׁל בְּנֵי אָדָם שֶׁלָּהֶם יֵשׁ? וְכֵיצַד “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה” שֶׁיֵּשׁ לוֹ, שֶׁמִּשְׁפַּחְתּוֹ יֵשׁ לָהּ, שֶׁאָהֲבָה יֵשׁ לוֹ, שֶׁלִּמּוּדִים יֵשׁ לוֹ, שֶׁפַּרְנָסָה יֵשׁ לוֹ, שֶׁבְּרִיאוּת יֵשׁ לוֹ, שֶׁשְּׁכֵנָיו וּשְׁכוּנָתוֹ יֵשׁ לָהֶם וְשֶׁעוֹלָמוֹ עוֹלָם שֶׁל יֵשׁ?

כֵּיצַד “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה” נוֹכֵחַ עוֹלָמָם שֶׁל בְּנֵי אָדָם שֶׁאֵין לָהֶם?

כֵּיצַד “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה” נוֹכֵחַ “אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה”,  כַּאֲשֶׁר יֵשׁ אָדָם שָׁרַק חָסֵר לוֹ וַאֲנִי אָדָם שָׁרַק יֵשׁ לוֹ?

אֶהְיֶה אָדָם נוֹתֵן, וְאֶהְיֶה אָדָם מְקַבֵּל. שֶׁהַמְּקַבֵּל יִתֵּן לְנוֹתֵן עַל שֶׁנָּתַן.

שֶׁהַנּוֹתֵן יְקַבֵּל מֵהַמְּקַבֵּל עַל שֶׁקִּבֵּל.

וְכָךְ הָאָדָם הַנּוֹתֵן וּמְקַבֵּל, וְכָךְ הָאָדָם הַמְּקַבֵּל וְנוֹתֵן, יִהְיוּ עוֹד "אֲשֶׁר עוֹד לֹא הָיוּ", בְּטֶרֶם נָתַנּוּ וּבְטֶרֶם קִבְּלוּ, אֶלָּא "יִהְיוּ אֲשֶׁר יִהְיוּ"….

אלוף הראבן, מתוך ספרו: "אהיה אשר אהיה" – מדרש פליאה לאדם השואל מהו להיות אדם" (2001))

 =======================================

מי האיש

HAVA-AL-MI-HAISH

  מילים: מתוך תהילים פרק ל"ד; לחן: ברוך חייט

מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב:

נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע, וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה:

סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ:

======================================

shabatry-logo

שבת שלום ומנוחה

 אודות המודעות האלה

Occasionally, some of your visitors may see an advertisement here.

ספר לי עוד | להסתיר הודעה זו